Projekt pn. Kulturalna Transfuzja realizowany jest przez dwie organizacje. Liderem jest Fundacja Wiedzy i Dialogu Społecznego Agere Aude, partnerem projektu jest norweska organizacja Terram Pacis.
W ramach projektu edukacyjnego pn. Kulturalna Transfuzja będziemy mieli okazję stworzyć unikalne materiały do humanistycznej edukacji kontekstowej. Wśród nich znajdą się: pomoce dydaktyczne dla edukatorów, gry mentalne dla uczniów oraz publikacja zawierające dobre praktyki w zakresie integrowania takich przedmiotów szkolnych jak język polski, sztuka czy historia.
Projekt dotyczy stworzenia:
- REPOZYTORIUM,
- ZESTAWU ZADAŃ TWÓRCZYCH,
- EDUKACJA KULTURALNA – DOBRE PRAKTYKI.
REPOZYTORIUM
Platforma internetowa, będzie zawierała materiały do szerokiego wykorzystania przez edukatorów w zakresie nauczania kontekstowego przedmiotów humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem treści dotyczących dziedzictwa kulturowego.
Materiały dla edukatorów zostaną przygotowane w formie wirtualnego repozytorium obejmującego 15 modułów, w którym znajdą się:
- scenariusze zajęć
- inspiracje
- wskazówki metodyczne
- przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem zasobów cyfrowych.
Repozytorium zostanie opracowane zgodnie z założeniami myślenia hipertekstowego – treści pomieszczone w poszczególnych częściach repozytorium będą ze sobą korespondowały i wzajemnie się uzupełniały.
Repozytorium będzie tematycznie powiązane z pozostałymi rezultatami, czyli generatorem aktywności w formie gry typu wylosuj zadanie i patrząc na dzieło, czyli te same dzieła sztuki zostaną zastosowane do stworzenia gier dla uczniów. Gry mają za zadanie wspomagać rozwój uczniów i ich kreatywność oraz wspierać ich w trudnościach, jakie mogły wyniknąć z pandemii np. lęk i problem barier międzyludzkich. Zadania będą wykorzystywały metody arteterapii, samorozwoju, różnorodnych technik i zagadnień.
ZESTAW ZADAŃ TWÓRCZYCH
Zadania twórcze uzupełniają repozytorium, maja˛ za zadanie wspomagać rozwój uczniów i ich kreatywność oraz wspierać ich w trudnościach, które mogły wyniknać z pandemii Zadania będą wykorzystywały metody arteterapii, samorozwoju, różnorodnych technik i zagadnień artystycznych przy wsparciu merytorycznym zaangażowanych w projekt artystów, fotografów, pisarzy, psychologów i terapeutów. Udostępnione m.in w formie gry “wylosuj obraz-wylosuj zadanie” będą one stymulować´ naturalną potrzebę twórczą i potrzebę kontaktu z dziełami sztuki, edukować´ , otwierać na otaczającą rzeczywistość, budować nowe formy komunikacji oraz wzmacniać potencjał uczestników kultury.
EDUKACJA KULTURALNA/DOBRE PRAKTYKI
Publikacja będzie zbiorem dobrych praktyk, rekomendacji i wytycznych wypracowanych m.in. dzięki analizie potrzeb społecznych i dydaktycznych (w zakresie edukacji kulturalnej po pandemii oraz nauczania kontekstowego) i współpracy z partnerem. Znajda˛ się˛ w niej także scenariusze zajęć kontekstowych i interdyscyplinarnych, wypowiedzi ekspertów (psychologów, dydaktyków) nt. funkcjonowania młodzieży w świecie pandemicznym, hiperłącza prowadzące do podcastów, gier/zadań . Publikacja będzie zawierała rekomendacje i cenne wskazówki dla edukatorów i animatorów kultury, opinie odbiorców projektu nt. ćwiczń i form włączania kultury w edukacje˛ młodzieży. Publikacja będzie dydaktyczna˛ inspiracja˛ i unikalnym źródłem wiedzy o nauczaniu kontekstowym i interdyscyplinarnym łączącym dobre praktyki edukacyjne z Polski iNorwegii. Będzie udostępniona bezpłatnie na stroni projektu, dystrybuowana wwersji papierowej podczas konferencji upowszechniającej projekt oraz rozsyłana do grupy docelowej.
ODBIORCY PROJEKTU
- uczniowie/młodzi ludzie;
- nauczyciele,
- edukatorzy,
- animatorzy kulturalni,
- menadżerowie kultury;
- rodzice.
HARMONOGRAM PROJEKTU
